(Türk Sineması, Denemeler)
1946 Samsun doğumluyum. Beyazperdede gördüğümü hatırladığım ilk filmler Faruk Kenç’in Hürriyet Şarkısı ve Kendini Kurtaran Şehir (Şanlı Maraş) ve de İntikam Kılıcı (Stewart Granger, Mel Ferrer) ile Ivanhoe’dur (Kara Şövalye … Devamı…»
*****
Sevgili Orhan Ünser’i 26 Şubat 2015 tarihinde kaybettik. Merhuma tanrıdan rahmet, kederli ailesine sabırlar diliyoruz. Sevgili Orhan, seni hiç unutmayacağız.
*****
Gece
Şimdi, öncelikle şunu söyleyeyim, ben film eleştirisi yazmam, yazamıyorum. Bazı filmler üzerine yazı yazdım ama bunların hiç birine film eleştirisi diyemem. Şimdi Gece hakkında da yazacağım. Film eleştirisi değil ama baştan kısaca şunu söyleyeyim, Gece, iyi sinema; iyi film demiyorum, iyi sinema.
Bir öykü anlatıyor, dört kardeşin öyküsü. Hiç biri aynı konumda olmayan dört kardeş. Kardeşlerin yaşamlarından kesitler verilirken, belirli bir eşitlik gözetilmiyor. Kimi uzun tutulmuş, kimi kısa, kimini daha fazla tanıyoruz, kimi hakkında ise sadece ipuçları veriliyor. Ayrıca başka hikâyelerle, kardeşlerden birinin kocası (pezevengi), aynı kardeşin patronunu (baş pezevenk) tanıyoruz. Yine bu kardeşin, üniversite öğrencisi iken (olaylar, ah olaylar… kendi isteği ile) orospu olan arkadaşı (meslektaşı)…
Gece’ye, dediğim gibi iyi film demiyorum, iyi sinema diyorum. Erden Kıral’ın bu filmine giderken, bir önceki filmi, (beğenmediğim) Vicdan’ı hatırlayarak, korkarak gittim ama isteyerek gittim. GECE’yi aynı yazarın (Hasan Özkılıç) Zahit isimli romanından uyarlamış. Bu konuda Erden Kıral ile yapılan söyleşiyi henüz okumadım ancak filmi gördükten sonra okumak şart oldu ama söyleşi tek başına bir şey değildir. Romanı da okumak gerek ama okursam, romanı filmle karşılaştırmak için okumayacağım. Roman, başka dünyanın bir yapılanmasıdır, film başka bir dünyanın. Her biri değerini kendi özelliğinden alır. Onun için roman hakkında -şimdilik- herhangi bir şey söylemeden filmin iyi sinema olduğunu tekrar söylüyorum.
Erden Kıral’ın, Avcı hariç diğer filmlerini gördüm. Der Spigel (Ayna) bir Alman filmi idi ama Kıral’ın filmi idi ve iyi bir filmdi. Kanal düz anlatımı ile fazlalık içermemesi ile önemli bir filmdi. Roman uyarlamaları olan Bereketli Topraklar Üzerinde ve Hakkari’de Bir Mevsim kaynaklandıkları romanlar kadar beğeniyi hak eden çalışmalardı. Yine bir roman uyarlaması Dilan, şimdi uzak düştüğüm bir film olarak değerlendirmesini yeterince yapamadığım bir film. Mavi Sürgün ise roman/biyografik roman türünün tipik örneklerinden biri olarak -yine uzak düştüğüm bir film- bazı ön bilgileri gerektiriyordu -bu film olmasını ne kadar etkiler???? Yolda ise bazı sorulara yeterince cevap veremiyordu. Vicdan -ki o da bir edebiyat uyarlaması- hakkındaki düşüncemi yukarıya yazdım. Ama Gece için iyi sinema derken, sadece Lars von Trier’in Dogville filmi için söylediğim şeyleri söylerim, hiç çekinmeden. Filmin (Gece) adı geçince (oturuyorsam) ayağa kalkarım, (varsa) ceketimin önünü iliklerim. Gece’yi eleştiren eleştirebilir ama bunlar Gece’nin iyi film değil, iyi sinema olmasını engellemez.
İyi film ile iyi sinemanın farkının ne olduğuna gelince, birçok film için iyi film diyebilirsiniz ama pek çok film için iyi sinema diyemezsiniz. İyi sinemanın film olarak kusurları olabilir ama iyi sinema olmak, iyi film olmaktan bir adım daha yukarıda olmak demektir.
Gece, bir uyarlama olarak, uyarlama özelliği taşımaz (bu özelliği pek çok örnekte bulabilirsiniz). Yine Gece, iyi oynanmış (oyuncuları iyi oynatılmış) bir filmdir, ayrıca (ve önemlisi ) -özellikle- sinemasal olarak iyi anlatılmış bir filmdir. Filmi Dogville ile karşılaştırırken, o filmin anlatım özelliklerini içerdiğini söylemiyorum, -içerse nasıl olurdu kim bilir?- ama sinemanın (yurt içi ve dışı) beylik hiç bir trükünü de kullanmadan, anlatıma -sözsel- hiç bir açıklama getirmeden, -kimi yerde oyunculardan da yararlanarak- zaman zaman sadece görsel anlatımla, yani sinema yaparak bir bütünlüğe ulaşmıştır.
Gece, hakkında fazla bir şey söylemeye gerek görmüyorum. Filmi sinemada sadece dört kişi izledik. Bu seyircinin artacağını tahmin etmiyorum ama alacağı en olumsuz tepkilere rağmen yine de Gece iyi filmden öte iyi sinemadır diyorum.
Film yapmak bir olayı görüntülemek demek değildir, görüntüyü sinemasal düzeye taşımak demektir. (Son dönem ABD filmlerinde teknik ve anlatımsal kusur bulamayabilirsiniz ama bunların çoğu değil iyi sinema, iyi film bile değildirler.) Gece’yi içerik bakımından eleştirebilirsiniz ama sinemamız içeriği boş birçok -adı iyi filme çıkmış- filmlerle doludur. Onlar iyi filmlerdir ama dediğim gibi iyi sinema olmak bir adım ilerde olmak demektir. Boşuna ayağa kalkmıyorum.
Filmde, patronu Yusuf’a bir tabanca verir. Öyle bir patronun barının fedaisine tabanca vermesi normal bir şeydir. Yusuf daha sonraki sahnelerde başka bir tabancayı temizler. Bir pavyon fedaisinin bir tabanca bulundurması da sıradan bir şeydir. Eğer bu tabancalardan biri ile Yusuf, patronunu vursa idi, film o anda bir kırılmaya uğrayacaktı ki bu aleyhine bir durum olurdu.
Her zaman nizalaşmanın normal olduğu bir ortamda Süsen, tabancaya sarılarak ateş eder ve kocası Yusuf’u ayağından vurur. Niyeti -belki- patronu vurmaktı ama olaylar öyle kendiliğinden ve
kontrolsüz gelişir ki, Yusuf’un ayağından vurulması, yalnızca patronun Süsen’e kocasını topal bıraktığı imasını yapma fırsatı verir. Finalde -artık ayakkabı yerine terlik giyen- Yusuf hâlâ aksamaktadır, yani patronunun deyimi ile topaldır ama Süsen ile birlikte tek bildikleri işi yaparlar, kendilerinin patronudurlar, başkaları başlarına çökene kadar…
Sinema “ders vermek” eylemi değildir; kişileri iyi – kötü diye ayırıp, sonunda seyirciyi rahatlatmak hiç değildir. Gece’nin dört kardeşi ve çevresini -ki yukarıda belirttiğim kişiler ülkemizin insanlarıdır-, bunların ne olduğu göstermek ama bunu film değil sinema dili ile anlatmak, Gece’yi iyi sinema yapan unsurdur.
(30 Kasım 2014)
Orhan Ünser
DİĞER YAZILARI
- 30.11.2014 – Gece
- 25.11.2014 – Roller Değişir mi?
- 20.10.2014 – SİNEMADA BİR ASIR – mı? (SİNEMADA BİR ASIR ve 100 İLLÜSTRASYONLA TÜRK SİNEMASININ 100. YILI Kitapları Üzerine)
- 05.10.2014 – Oscar… Oscar…
- 28.09.2014 – Hacer Buluş Öldü
- 24.09.2014 – Sencer Divitçioğlu
- 02.09.2014 – Arda Uskan da…
- 14.08.2014 – Bodrum’lu (L’) Atalante!!!?
- 14.08.2014 – Çoban Yıldızı
- 28.06.2014 – DEBRELİ HASAN Diye Bir Film
- 29.05.2014 – Sinema Nedir?
- 27.05.2014 – Sinemamız Kaynaklarında Haklarında Yanlış Bilgi Verilen Filmler ve Yanlışlar (Farklılıklar) 7
- 19.05.2014 – Sinemamız Kaynaklarında Haklarında Yanlış Bilgi Verilen Filmler ve Yanlışlar (Farklılıklar) 6: Sevimli Haydut / Gazi Kadın
- 01.04.2014 – Sinemamız Kaynaklarında Haklarında Yanlış Bilgi Verilen Filmler ve Yanlışlar (Farklılıklar) 5: Bir Serseri (Yapım Yılı)
- 14.03.2014 – Sansürün Böylesi…
- 07.03.2014 – Edebiyatımızın FOSFORLU CEVRİYE’si / Sinemamızın FOSFORLU CEVRİYE- leri / ve (Metin Erksan) Çıkışlı, Türk Sinema Tarihi’ne Bir Belge
- 15.02.2014 – Hâlâ Charles Chaplin…
- 21.01.2014 – “Halam Geldi”
- 19.01.2014 – Kötü Adam (?) (!): Süheyl Eğriboz
- 03.01.2014 – SİNEMAMIZ TARİHİ’nin YENİDEN YAZILMASI GEREKİRSE İrdelenebilecek Bir Konu
- 29.12.2013 – Sinemamız Kaynaklarında Haklarında Yanlış Bilgi Verilen Filmler ve Yanlışlar (Farklılıklar) 4: Biz İnsan Değil miyiz? / Evet mi Hayır mı? / Aşkın Kanunu Yoktur
- 23.12.2013 – Sinemamız Kaynaklarında Haklarında Yanlış Bilgi Verilen Filmler ve Yanlışlar (Farklılıklar) 3: Güzeller Resmi Geçiti
- 14.12.2013 – Sinemamız Kaynaklarında Haklarında Yanlış Bilgi Verilen Filmler ve Yanlışlar (Farklılıklar) 2: Bir Millet Uyanıyor
- 02.12.2013 – Sinemamız Kaynaklarında Haklarında Yanlış Bilgi Verilen Filmler ve Yanlışlar (Farklılıklar) 1: Anadolu Çocuğu
- 24.11.2013 – Sen Aydınlatırsın Geceyi
- 09.11.2013 – Benim Dünyam mı, ya da Bizde Helen Keller’ler Var mı?
- 16.10.2013 – Onur Ödülleri
- 02.10.2013 – Tuncel Kurtiz
- 01.10.2013 – Meryem
- 15.09.2013 – Bir Kitap: Işık Gölge Oyunları / Yaşantı / Ümit Ünal > Gül Yaşartürk
- 10.09.2013 – Antalya… Altın Portakal…
- 04.08.2013 – Abidin Dino (Bir Kez Daha)
- 28.07.2013 – 1903 Sinematograf İmtiyazı
- 21.07.2013 – Birden Fazla Öykülü Filmler
- 19.06.2013 – Birden Fazla Yönetmeni Olan Filmler
- 16.06.2013 – Aman, Dikkat
- 12.05.2013 – Amour
- 11.05.2013 – Bahar İsyancıdır / Selma Köksal (Çekiç)
- 28.04.2013 – Türkçede Q Harfi…
- 25.04.2013 – Emek Sineması
- 13.04.2013 – Bir Film: Jîn
- 13.04.2013 – Hatırlanan Şairler
- 16.03.2013 – Çanakkale İçinde Vurdular Beni
- 26.01.2013 – Mehmet Rauf / Pençe
- 06.01.2013 – En İyi Senaryo Yazarı Ödülü
- 26.11.2012 – Gözetleme Kulesi / Pelin Esmer
- 22.11.2012 – Bir Festival
- 07.11.2012 – SYLVIA KRISTEL Öldü
- 07.11.2012 – Araf
- 19.10.2012 – GÜNAYDIN
- 15.10.2012 – 2012 / 49. Antalya Altın Portakal Film Yarışması: En İyi Erkek Oyuncu – En İyi Kadın Oyuncu ve…
- 20.09.2012 – GERİYE KALAN Nedir?
- 12.09.2012 – Işık Öğütçü’ye Açık Mektup
- 16.08.2012 – Aslında Bir Tiyatrocu: Müşfik Kenter
- 06.08.2012 – Metin Erksan
- 19.07.2012 – Güngör Dilmen’i Düşünürken Ergin Orbey
- 09.07.2012 – Eyüp Halit Türkyazıcı
- 01.07.2012 – Bir Kitap, Bir Eleştiri
- 15.06.2012 – Tek Filmlik Oyuncularımız
- 14.06.2012 – Film İsimlerinde Sair Gıda Maddeleri İsimleri
- 12.06.2012 – Film İsimlerinde Renk İsimleri
- 10.06.2012 – Film İsimlerinde Meyve – Sebze İsimleri
- 09.06.2012 – Film İsimlerinde Çiçek İsimleri
- 01.06.2012 – Kardeş, (Kuzen), Baba – Oğul / Kız ve Eş Yönetmenler
- 14.05.2012 – Seyfi Teoman
- 07.05.2012 – Sinemada Belgesel Film Seyretmek, Ekümenopolis: Ucu Olmayan Şehir
- 03.05.2012 – Şarkı Filmler
- 15.04.2012 – Sinemamızda Dökülen Yapraklar
- 10.04.2012 – Gecikmiş Cevaplar
- 08.04.2012 – Eski Filmleriniz Parlatılır
- 23.03.2012 – Eyvah ki Eyvah, Nahit Sırrı Örik’in Eve Düşen Yıldırım’ı, Dizi Filmcilerin Eline Düştü
- 23.02.2012 – Yusuf Kurçenli
- 19.02.2012 – Güzel Günler Göreceğiz – Görece (k miyiz?)
- 28.01.2012 – Emek Sineması
- 28.01.2012 – Ünsal Emre
- 28.01.2012 – Theo
- 15.01.2012 – Acımasız Tanrı
- 15.01.2012 – Ölmeyen Aşk
- 08.01.2012 – Çarşıdan Aldım Bir Tane Eve Geldim Bin Tane
- 22.12.2011 – Efsane Yönetmen
- 18.12.2011 – Sıradan Bir Açıklama
- 04.12.2011 – CELAL TAN… Anayasa Profesörü…
- 21.11.2011 – Gişe Memuru
- 20.11.2011 – AKAD’ı YAZMAK! (seyretmek varken)
- 12.11.2011 – Almanya: Wilkommen in Deutschland / Almanya’ya Hoşgeldiniz ya da Sinemamızda Almanya Başlangıcı
- 07.11.2011 – Film İsimlerinde Hayvan İsimleri
- 01.11.2011 – Film İsimlerinde Meslekler
- 14.10.2011 – Müjde Ar
- 14.10.2011 – Mehmet Dinler
- 13.10.2011 – Antalya’da Bir Festival!
- 07.10.2011 – Muzaffer Tema … Tema Bey / de …
- 02.10.2011 – BİR ZAMANLAR ANADOLU’DA Neler Oldu?
- 28.08.2011 – Adalet, Adliye ve Sinema
- 10.08.2011 – Tarihi Bir Film
- 30.07.2011 – Antalya 1979
- 24.07.2011 – Yumruk Vuruşlarından Biri
- 10.07.2011 – Yeşilçam’ın Coğrafyası
- 05.07.2011 – Kar Beyaz
- 21.06.2011 – Yazmayacaktım… ama
- 17.06.2011 – Aziz Nesin Finali 3
- 04.06.2011 – Tarihi Bir Olayın Sinemada Anlatımı: Gölgeler ve Suretler
- 04.06.2011 – Cannes
- 04.06.2011 – Filmlerimizin “İsim”lerinde Yer Alan “Erkek” Tasvir ve İsimleri Üzerine Bir Ön Çalışma 2
- 04.06.2011 – Filmlerimizin “İsim”lerinde Yer Alan “Erkek” Tasvir ve İsimleri Üzerine Bir Ön Çalışma 1
- 22.05.2011 – Filmlerimizin “İsim”lerinde Yer Alan “Kadın” Tasvir ve İsimleri Üzerine Bir Ön Çalışma
- 21.05.2011 – Küçük Günahlar
- 07.05.2011 – Hüseyin Zan
- 07.05.2011 – Çaresizliğimiz mi? *
- 13.03.2011 – Aziz Nesin’in Sineması 2
- 21.02.2011 – Kara Fatma’nın Sinemamızdaki Yansımaları Üzerine Bir Ön Bilgi Yazısı
- 06.02.2011 – İyi Film… Yönetmenlik… Oyuncular… ve Sinan Çetin
- 23.01.2011 – Abidin Dino Diye Biri…
- 16.01.2011 – Sinemada Oyuncu “Nedir”?
- 31.12.2010 – Av Mevsimi! / Çakal-laşamamak
- 18.12.2010 – Nijat Özön
- 25.11.2010 – Bir Kısa Film Festivali
- 14.11.2010 – Bitlis’te Beş Minare’den Hareketle…
- 11.11.2010 – Bir Kitap… Bir Film
- 24.10.2010 – Bakırköy / Bahçelievler
- 07.10.2010 – Daldan Dala Sinema, Tercüme, Çeviri, Yine Bir Kiralık Kaatil Öyküsü
- 28.09.2010 – Bir Daha Altın Koza Verildi, Sahiplerini Buldu
- 19.09.2010 – Chabrol (1930 – 2010)
- 29.08.2010 – Bazı Yönetmenlerimize Farklı Açıdan Yapılan Bir Bakış
- 25.04.2010 – Bir Üçleme’nin İlki: Bal ve Sinemamızda Farklı Bir Anlatım: Kosmos
- 28.02.2010 – Festivaller… Festivaller…
- 09.02.2010 – Veda
- 25.02.2010 – Sonu Olmayan Yol
- 24.02.2010 – Alkazar
- 21.02.2010 – Yaban Çilekleri
- 19.02.2010 – TARİHİ BİR ARAŞTIRMA Üzerine Dar Kapsamlı Bir Derleme
- 12.02.2010 – Sinemamızın Tüm Zamanları
- 02.02.2010 – 2009’da Kaybettiklerimiz
- 02.02.2010 – 2010 SİYAD Ödülleri Töreni
- 30.01.2010 – Güner Sarıoğlu’na Teşekkür
- 26.01.2010 – Güner Sarıoğlu’na Cevap
- 21.01.2010 – bir PEDRO ALMODOVAR kitabı
- 13.01.2010 – Maurice Scherer Vefat Etti…
- 12.01.2010 – Giderayak Sanatçı…
- 10.01.2010 – İstanbul’da Bir Facia-i Aşk / Şişli Güzeli Mediha Hanımın Facia-i Katli / Böyle Gelmiş Böyle Gitmez / Şişli Güzeli Mediha Hanım
- 04.01.2010 – İki Film / Yeşilçam ve Sonrası
- 26.12.2009 – Zeki Ökten
- 01.12.2009 – Bornova
- 01.12.2009 – Ahmet Uluçay
- 15.11.2009 – Sinemamızın “Yönetmen” Doktorları
- 12.11.2009 – Kıskanmak
- 07.11.2009 – Sinema Şenlik (midir?)
- 30.10.2009 – Yazmamak Daha Zor
- 17.10.2009 – Vizörden Bakmak
- 17.10.2009 – İki Film Birden / “Bir İhtimal… Var (mı?)” ya da Bombay’a Gidişin Başlangıcı
- 06.10.2009 – Karantinadakiler
- 04.10.2009 – 11’e 10 Kala
- 27.09.2009 – Şaban, Charlot’a Karşı (mı?)
- 11.09.2009 – Bir Kitabın (Gerçeği Öldüren Kamera: Belgesel) Düşündürdükleri
- 03.09.2009 – Sinemamız Çoktan…
- 31.08.2009 – Inglorious Basterds
- 26.08.2009 – Hürmüz’ler ve Kocaları / Sinemacılar Yine Eksildi
- 05.08.2009 – Bir Film: Meleğin Sırları / Broken Angel
- 19.07.2009 – Yak Bir Sigara
- 11.07.2009 – Yönetmenlik Yapan Oyuncular, Yönetmen “Olan” Oyuncular
- 11.06.2009 – Şadan Kâmil (1917 – 2009)
- 17.05.2009 – Öykülü Filmler
- 17.05.2009 – NOKTA’lar ve USTA’lar
- 21.04.2009 – Dramatik Yapıyı Kırmak Ya Da Mommo
- 04.04.2009 – Hayat Var
- 04.04.2009 – Farklı Afişler / Farklı İsimler
- 01.02.2009 – Seyfi Havaeri, Bir Yönetmen
- 01.02.2009 – 1950 Yılının Bir Güzellik Yarışması
- 01.01.2009 – Bir Sonbahar
- 30.11.2008 – Üç Film
- 09.11.2008 – Mustafa
- 02.11.2008 – Tekrar Tekrar Yazmayacağım
- 30.10.2008 – Baba (Yılmaz Güney)’den Üç Maymun (Nuri Bilge Ceylan)’a
- 17.09.2008 – Yusuf Kurçenli’nin Gurbet Kuşları
- 30.08.2008 – Kare As ve Yeni Kenarları, ya da Orhan Günşiray
- 11.08.2008 – ………………………… (Bu Yazının Adı Yok)
- 01.08.2008 – Suna Bulaner’den Başlarsak
- 27.06.2008 – Üç Maymun, Türk Sinemasını Kurtarır mı?
- 16.06.2008 – Sinemamızda Yeni Bir “Şey”ler Oluyor
- 07.06.2008 – Nazım Mirkelâm / Bir Yönetmen
- 25.05.2008 – Yitik (mi?) Belgeseller
- 03.05.2008 – Easy Rider
- 13.04.2008 – Bülent Ufuk mu?
- 01.04.2008 – Richard Widmark
- 27.03.2008 – Yeşilçam ’08
- 23.03.2008 – Filmler Yarış Atı Değildir
- 23.03.2008 – Anime
- 02.03.2008 – Yürüyüp, Bir Yere Gitmemek
- 12.02.2008 – Orhan Aksoy / Sırrı Gültekin
- 05.02.2008 – Kaybolup, Gitmeyen Filmler
- 14.01.2008 – Sarışınım’dan Beyaz Melek’e
- 13.01.2008 – İkiz Filmler!
- 28.12.2007 – İyi Seneler Londra (Bolvadin. İstanbul.)
- 29.11.2007 – Suna
- 14.10.2007 – Yönetmenlik?
- 07.09.2007 – Yılmaz Güney’di
- 29.08.2007 – (benim) BERGMAN’ım / (benim) ANTONIONI’m
- 25.07.2007 – (ÖNEMLİ) BİR ROMAN: SAHNENİN DIŞINDAKİLER (TAMAMLANMAMIŞ) BİR SENARYO: İKİ ATEŞ ARASINDA (ÇEKİLMEMİŞ) BİR FİLM: …………………………
- 29.06.2007 – Bir Filmi Göstermek
- 31.05.2007 – Aşkın Yeni Anlatım Biçimine Bir Örnek: Hayatımın Kadınısın
- 28.05.2007 – Adı Anıldığında Bol Çağrışımlı Bir Melodram Olan Vesikalı Yârim’e Bir Bakış
- 10.05.2007 – İstanbul mu?
- 26.03.2007 – Oyuncu (luk) ya da Mutluluk
- 06.03.2007 – Murtaza – Anayurt Oteli – Böcek – Takva
- 11.01.2007 – Senaryo ve Film
- 25.09.2006 – Sinemamızdan Bir Yılmaz Güney Geçti
- 30.08.2006 – İlk Düşünüldüğü Noktadan, Farklı Nedenlerle, Farklı Noktalara Varan İki Film: “Zavallılar” (Yılmaz Güney – 1972 / Atıf Yılmaz – 1974) ve “Baba” (Yılmaz Güney – 1971)
- 25.06.2006 – Gelin / Düğün / Diyet
- 17.03.2006 – Hacivat Karagöz Neden Öldürüldü?
- 24.02.2006 – Filmi Sinemada İzlemek “Daha” İyi