2012 Yılının En İyi On Filmi

2012 yılı çok sayıda iyi film izlemenin keyfini yaşadığımız, sinema açısından hayli bereketli bir yıldı. Sinema sezonu yıl bitiminde sona ermiyor kuşkusuz, ancak her yazardan geleneksel bir değerlendirme ve en iyiler listesi vermesi beklenir.

2012 yılı içinde izlediğim en iyi 10 film sırasıyla şunlardır:

1- THE MASTER / PAUL THOMAS ANDERSON

Anderson’ın altı numaralı opus’u, tüm yapıtı boyunca izini sürdüğü erkeklik halleri ve iktidar ilişkileri üzerine hayranlık uyandırıcı bir sinema deneyimi, çağdaş sinemanın önemli başyapıtlarından.

2- HOLY MOTORS / LEOS CARAX

Fransızların asi çocuğu Carax’ın 13 yıllık aradan sonra çektiği uzun metrajlı son filmi sinemanın geçmişine ve oyunculuk sanatına yaman bir ağıt, yenilikçi bir deneysel sinema örneği.

3- ALPLER (ALPEIS) / GIORGOS LANTHIMOS

Yunanlı ustanın ‘Köpek Dişi’ ve ‘Attenberg’den sonra çektiği üçlemeyi tamamlayan son filmi, iktidar ilişkileri üzerine sıra dışı bir gözlem. Geçtiğimiz 31. İstanbul Film Festivali’nin en iyilerindendi.

4- AŞK (AMOUR) / MICHAEL HANEKE

Bu yıl birçok sinema yazarının listesinde yer alması beklenen, Haneke’nin aşk ve ölüm üzerine mesafeli olduğu ölçüde dokunaklı son başyapıtı.

5- FAUST / ALEKSANDR SOKUROV

Rus ustanın Goethe’nin yapıtına kendi penceresinden bakışı sinemanın son dönemdeki en yaratıcı örneklerinden.

6- DÜŞLER DİYARI (BEASTS OF THE SOUTHERN WILD) / BEHN ZEITLIN

Sundance şenliğindeki ilk gösteriminin ardından ünü çığ gibi yayılan, şaşırtıcı. hatta devrimci nitelikte bir ilk film. İlk kez 11. Filmekimi’nde gösterilen film Ocak ortasında vizyona giriyor.

7- ELENA / ANDREY ZVYAGINTSEV

‘Dönüş’ ve ‘Sürgün’ün usta yönetmeninin günümüz Rus toplumundaki sınıf ilişkilerinden yola çıkan kara filmi, çağdaş insanlık durumu üzerine etkileyici bir evrensel anlatıya dönüşüyor.

8- ACI (PIETA) / KIM KI-DUK

Uzun bir inzivanın ardından Güney Kore’li yönetmenin parlak dönüşü. Kendine özgü dünyasını bu kez bir ana oğul ilişkisi çerçevesinde kurmuş, sonuç mükemmel.

9- YUKARDAKİ ÇOCUK (L’ENFANT D’EN HAUT) / URSULA MEIER

İsviçre’deki lüks kayak merkezinin konuklarıyla yamacın dibindeki kasaba sakinleri arasındaki sınıf ilişkilerini ‘Metropolis’ göndermesiyle aktaran yılın önemli filmlerinden. Ocak ayında İstanbul Modern’de yeniden gösteriliyor.

10- MASUM CUMARTESİ (V SUBBOTU) / ALEKSANDR MINDADZE

Çernobil faciası üzerine izleyiciyi nefessiz ve çaresiz bırakan bir deneme. Etkileyici sinema diliyle 11. İf İstanbul Uluslararası Bağımsız Filmler Festivali’nin en çarpıcı filmlerindendi.

Film sayısını 10 ile sınırladığım için beğenimi kazanan birçok filmi liste dışı bırakmak zorunda kaldığımı vurgulamak isterim.

2013’te heyecan verici yeni filmlerle birlikte olmak dileğiyle tüm sinemaseverlere mutlu yıllar diliyorum.

(29 Aralık 2012)

Ferhan Baran

ferhan@ferhanbaran.com

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir